علت سرد شدن پا چیست؟ ۷ دلیل شایع که باید جدی بگیرید

بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود با مشکل سرد بودن پا مواجه می‌شوند. بعضی از علل بروز این مشکل موقتی و بی‌ضرر هستند، اما تعدادی از آن‌ها می‌توانند نشان‌دهنده‌ی یک بیماری جدی باشند.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که علیرغم پوشیدن یک جفت جوراب پشمی و ضخیم همچنان از سرد بودن کف پا شکایت دارید، این مقاله از دیجی‌کالا مگ را تا انتها بخوانید. در این مقاله علت سرد شدن پا را توضیح می‌دهیم و راه‌های مقابله با این مشکل را معرفی می‌کنیم.

علت سرد شدن پا چیست؟

سردی پا یکی از واکنش‌های طبیعی بدن به سرمای هوا است. هنگامی که بدن وارد یک محیط سرد می‌شود، عروق خونی در اندام‌ها از جمله دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این امر باعث کاهش جریان خون در این نواحی می‌شود تا میزان گرمای خارج‌شده از بدن را کاهش دهد. با این حال، سرد بودن پا می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، از جمله:

۱. استرس یا اضطراب شدید

گاهی اوقات استرس یا اضطراب می‌تواند علت سرد شدن پا باشد. پمپاژ آدرنالین به داخل جریان خون یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن به استرس است. آدرنالین باعث انقباض عروق خونی در اندام‌ها می‌شود و جریان خون را در پاها کاهش می‌دهد. هدف از این کار ذخیره‌ کردن انرژی است تا بدن بتواند برای هر گونه آسیب که ممکن است در اثر شرایط پراسترس رخ دهد آماده باشد.

دنیای مدرن مملو از عوامل استرس‌زا است، اما تعداد زیادی از آن‌ها تاثیر فوری روی بدن ندارند. بنابراین اگر واکنش‌های محافظتی به‌طور مداوم باعث سرد شدن دست و پا شوند، ممکن است ضرر آن‌ها از سودی که دارند بیشتر باشد. در این موارد، کاهش استرس و تنش می‌تواند به کنترل علائم آزاردهنده کمک کند.

۲. گردش خون ضعیف

مشکلات گردش خون یکی از شایع‌ترین دلایل سرد شدن پا هستند. افراد مبتلا به گردش خون ضعیف اغلب برای رساندن خون کافی و گرم به اندام‌های خود دچار مشکل می‌شوند و احتمالا از سردی دست و پا شکایت دارند. بی‌حسی، گزگز و درد از سایر علائم گردش خون ضعیف هستند.

گردش خون ضعیف می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. زندگی کم‌تحرک یا نشستن پشت میز برای مدت طولانی ممکن است گردش خون را در پاها کاهش دهد و باعث سرد شدن آن‌ها شود. سیگار کشیدن هم می‌تواند رسیدن خون به نواحی مختلف بدن را دشوارتر کند، بنابراین افراد سیگاری احتمالا بیشتر از دیگران با مشکل سرد بودن پاها مواجه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *